Alles wat je moet weten over Facebook advertenties

Hoe zorg je ervoor dat er op jouw Facebook advertenties wordt geklikt? En natuurlijk zou het achterlaten van contactgegevens ook fijn zijn. Ook in 2021 blijft Facebook een krachtige marketingtool. In dit blogartikel geven we een samenvatting over adverteren op Facebook, de kosten adverteren op Facebook, Facebook advertentie formaten en Facebook advertentie voorbeelden. Kortom jouw startpunt om succesvol aan de slag te gaan met Facebook ads.

Facebook advertenties

Praktische tips die je direct kan toepassen

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

  • Verschil tussen Facebook berichten en Facebook advertenties;
  • 5 redenen om te adverteren op Facebook
  • Facebook advertentievormen;
  • Facebook advertentie strategie;
  • Kosten van adverteren op Facebook;
  • 4 belangrijke Facebook advertentie tips;
  • Facebook advertentievoorbeelden.
Facebook advertenties

Verschil tussen Facebook berichten en Facebook advertenties

Facebook biedt verschillende varianten van adverteren aan als marketingmiddel. Zo is het mogelijk om berichten op de tijdlijn te promoten, maar je kunt ook een advertentie opstellen door gebruik te maken van de Facbook Business Manager.

Het verschil tussen het promoten van een bericht en een Facebook advertentie via de Business Manager is de controle die jij hebt over de instellingen. Bij een promotie van een bericht bepaalt Facebook wie het bericht te zien krijgt en bij een Facebook advertentie heb jij de touwtjes in handen.

Het boosten/promoten van jouw bericht klinkt aantrekkelijk en makkelijk maar het resultaat is vaker teleurstellend dan succesvol. Daarom adviseren wij ten alle tijden Facebook adverteren via de Business Manager boven het promoten van een bericht.

Vijf redenen om te adverteren op Facebook

Nog steeds krijgen wij de vraag of Facebook adverteren effectief is. Uiteraard hangt dit af van veel factoren en jouw eigen Facebook Advertentie skills. Maar in zijn algemeenheid zijn er zijn 5 goede redenen om te adverteren op Facebook.

  1. Facebook Marketing is bewezen effectief
  2. Doelgroep specifiek definieerbaar
  3. Facebook is een goedkope wijze van adverteren
  4. Facebook adverteren heeft een positieve invloed op je SEO resultaten
  5. Snel proces - je kan vandaag al beginnen

Facebook advertentievormen

Facebook telt in totaal 12 advertentievormen. Elk jaar komen er nieuwe advertentievormen bij om de beleving van de Facebook gebruiker te optimaliseren. De 12 advertentievormen van Facebook zijn:

  1. Page Like Ads

  2. Link Ads

  3. Carousel Ads

  4. Dynamic Product Ads

  5. Photo Ads

  6. Video Ads

  7. Text Ads

  8. Lead Ads

  9. Offer Ads

  10. Event Ads

  11. Mobile App Ads

  12. Desktop App Ads


Wat zijn de Facebook advertentie formaten?

In veel facebook advertentie vormen worden afbeeldingen gebruikt. Per advertentievorm hebben de gebruikte afbeeldingen verschillende formaten. Hieronder een handig lijstje met de formaten van afbeeldingen als handig naslagwerk.

  • Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
  • Link Ads: 1200 x 628 pixels
  • Carousel Ads: 600 x 600 pixels (minimaal 3 afbeeldingen)
  • Dynamic Product Ads: 1200 x 628 (1 afbeelding) of 600 x 600 (meerdere afbeeldingen)
  • Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
  • Video Ads: 1200 x 675 pixels
  • Offer Ads: 1200 x 628 pixels
  • Lead Ads: 1200 x 628 pixels
  • Event Ads: 1200 x 444 pixels
  • Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
  • Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels

Welke advertentievorm past bij jou?

Zonder data is het lastig vast te stellen welke Facebook advertentievormen aan te raden is. Er is een manier om hierachter te komen; op een gestructureerde wijze testen. De advertentievorm die het meest oplevert schaal je op, maar de advertentievorm die het minst oplevert kan nog wel effectief zijn.

Stel de advertentievorm "video ads'' levert het minst aantal conversies op, maar de kosten per klik zijn erg laag. Dan zou dit alsnog een goede advertentievorm kunnen zijn, omdat het bijdraagt aan de merkbekendheid. Voor het ene bedrijf is dit belangrijker dan de ander, een keuze die afgewogen moet worden.

Facebook advertentie TIP: Gebruik niet te veel tekst in afbeeldingen. Indien jouw afbeelding meer dan 20% tekst bevat zal de Facebook advertentie nog wel worden goedgekeurd, maar de prestaties en kwaliteitsscore zal negatief worden beïnvloed door het overmatig gebruik van tekst in de afbeelding.

Facebook advertentie strategie

Een goede Facebook Strategie bestaat uit verschillende componenten. Om een sterke Facebook campagne op te zetten moet er aan de volgende elementen worden gesleuteld.

  • KPI’s en doelen stellen
  • Doelgroep onderzoek
  • Concurrentie onderzoek
  • Kwaliteitsscore verbeteren
  • A/B advertentie testen
  • Budget en resultaat monitoren
  • Biedstrategieën
  • Copywriting
  • Conversies tracken
Facebook Advertentie Strategie

Kosten van adverteren op Facebook

Eerder hebben wij al benoemd dat Facebook een van de goedkoopste manieren van adverteren is. Er zijn geen minimum budgetvereisten. Met een budget van 1 euro kan jij al beginnen met een advertentie. Goed om te weten is dat Facebook nooit meer dan het beschikbare budget zal uitgeven. Zo behoud je volledig controle over het advertentiebudget.

De hoogte van jouw kosten hangt af van verschillende factoren. Het werkt als een veiling. Facebook houdt rekening met concurrenten, doelgroep, advertentievorm, tijd van de dag, landingspagina en relevantie van de advertentie voor de doelgroep. Naarmate de tijd zal engagement van de advertentie ook een rol spelen in de kosten.

Op basis van de engagement kan Facebook bepalen in hoeverre de advertentie gebruiksvriendelijk is. Onthoud de gebruiker is king! Hoe beter jouw advertentie is afgestemd op de doelgroep, hoe lager de kosten per klik en bereik zal zijn.

De kosten worden dus berekend op basis van verschillende factoren. Deze factoren worden constant beïnvloed waardoor de kosten altijd blijven variëren. De ene week kan een klik 0,10 cent kosten, maar dezelfde klik kan in de tweede week 0,90 cent kosten. Wanneer dit de situatie is, moet jezelf afvragen wat de oorzaak kan zijn. Kan je deze kosten(groei) beïnvloeden - ja of nee? Indien het antwoord ja is; is er actie vereist.

4 Facebook advertentie tips

Online Marketing is een spel van data verzamelen, kosten besparen en conversies scoren. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en vergeet je nog wel eens de basisregels van het adverteren. Deze tips vormen de basis van elke Facebook campagne; direct toe te te passen en bewezen effectief.

1. UTM Tags en conversie instellingen: meten is weten

Nog steeds zien wij veel organisaties die met frisse moed beginnen aan Facebook Ads en honderden euro's uitgeven. Vaak horen wij dat zij even willen kijken hoe effectief Facebook is, maar dat is het punt. De effectiviteit kan niet worden vastgesteld zonder UTM tags of conversie instellingen. Het bereik kan worden vastgesteld, het aantal klikken wordt weergegeven, maar om het rendement op de investering te meten moet er worden vastgesteld hoeveel aankopen en/of leads er zijn gerealiseerd.

Door aan elk URL een UTM tag te koppelen kan het gedrag van de bezoeker worden gevolgd. Google Analytics is een tool die veel wordt gebruikt om de klantreis te volgen; waar komt de bezoeker vandaan, op welke campagne is er geklikt, op welke pagina is de bezoeker afgehaakt, de duur van het bezoek en meer. Het maken van UTM tag kan zowel dynamisch als handmatig. Wij raden altijd aan om bij grote advertentieaccounts dit dynamisch in te stellen en bij kleinere accounts handmatig.

Dit kunnen wij niet vaak genoeg zeggen; bedenk een doel voordat je aan de slag gaat met een advertentiecampagne. Stel het doel is aankopen, dan kunt je dit instellen in Facebook. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. De eenvoudigste manier is om het bezoekersaantal van een bepaalde pagina te meten. De meest gebruikte pagina om aankopen te meten is de Thank You pagina, oftewel de bedankt pagina. Het aantal mensen die de Thank You page hebben bezocht staat gelijk aan het aantal aankopen. Het aantal aankopen wordt vermeld onder de noemer ''conversies''. Houd rekening met het feit dit dit een globale indicatie is en niet 100% nauwkeurig is.

De geavanceerde methode is om ook het aankoopbedrag te meten per klant. Het aantal klanten wordt gemeten, maar ook het exacte bedrag dat zij uitgeven. De geavanceerde methode maakt het mogelijk om vast te stellen wat het marketingbudget in euro's heeft opgeleverd.

Goed om te weten; om de conversies te kunnen meten moet er een Facebook-pixel worden geplaatst op de website. Als je handig bent met HTML kan je het zelf plaatsen, mocht je een webdeveloper tot je beschikking hebben kunnen zij dit binnen een paar seconde doen.

2. Investeer tijd in kwalitatieve videos

Sinds de komst van van Tik Tok (en voorgaande jaren Snapchat) heeft Facebook nieuwe functies gelanceerd als IGTV, Facebook Watch, stories en reels - al deze functies zijn video gedreven. Videocontent wordt meer en meer naar de voorgrond geschoven door Facebook. Dit zien wij ook vaak terug in de data van onze klanten.

De gebruikers hebben meer aandacht voor video's, dan voor afbeeldingen. In een korte tijd vertelt een video vaak meer dan een afbeelding. De inspanning tijdens het bekijken van een video is kleiner dan bij het lezen van een advertentie. Dit betekent dat het een must is om kwalitatieve video's in te zetten om zowel de voorkeur van de consument als ook het Facebook algoritme te bevredigen.

3. Blijf optimaliseren

Met marketing is het werk nooit echt klaar. De cyclus van brainstormen, implementeren, testen en optimaliseren gaat constant door. Het online marketing landschap verandert elk jaar in een rap tempo; nieuwe- functies, trends en regelgevingen. Daarbovenop verandert ook de behoefte en gedrag van de gebruiker. Als bedrijf kan je niet achterblijven en moet je mee innoveren. De schaal van optimaliseren dat bepaal jij. Maar onthoudt; het optimaliseren wordt altijd gedaan op basis van informatie en data en nooit op onderbuikgevoel.

4. Focus op relevantie

Bereik kan je vergroten door meer geld te investeren in Facebook advertenties. Een andere optie is het verhogen van de relevantiescore. Het voordeel van een hogere relevantiescore is dat de kosten per bereik goedkoper worden. Is de relevantiescore van een advertentie lager dan een 7, dan zal dit negatief effect hebben op de kosten per klik en bereik.

Bij elke advertentie of bericht wordt er een relevantiescore gekoppeld. Dit wordt dus per bericht of advertentie gedaan. Er wordt niet gewerkt met een gemiddelde van al jouw advertenties binnen het advertentieaccount. Bij elk bericht en advertentie wordt er opnieuw de relevantie van de advertentie voor de doelgroep bekeken en berekend.

Een belangrijke indicator voor de score is engagement. Voorheen draaide alles om likes tegenwoordig is het complexer. Er zijn vier manieren waarop een gebruiker kan engagen: bericht opslaan, delen, reactie of like. Het opslaan van een bericht word als het belangrijkst gezien en een like het minst belangrijk. Dus door te focussen op het vergroten van social engagement wordt de relevantiescore beter en krijg je een boost in het Facebook algoritme. Dit geldt voor zowel voor advertenties als berichten.

De valkuil van adverteren is dat de boodschap verloren gaat in copywriting. Bij elke advertentie vragen wij onszelf de volgende vragen om de relevantie van de advertentie te waarborgen;

  • Is de Facebook advertentie afgestemd op de doelgroep (tone of voice)?
  • Is de Facebook advertentie afgestemd op het product/dienst?
  • Is het engaging?

Advertentievoorbeelden - Inspiratie nodig?

Het bekijken van advertentievoorbeelden van concurrenten en andere bedrijven levert waardevolle inzichten op. Het maakt deel uit van je concurrentieonderzoek. Het geef een kijkje bij iemand anders in de keuken. Ondanks dat je de achterkant niet ziet, dus de instellingen, is er alsnog informatie te halen uit de voorkant; copywriting, tone of voice, doelgroep (tot op zekere hoogte), design en incentives.

Om die reden hebben wij de beste Facebook advertenties van het afgelopen jaar op een rijtje gezet. Raak geïnspireerd, pik nieuwe trends op en identificeer wat er nog ontbreekt in jouw branche. Betere Facebook advertentie tips zijn er niet, leer van de grote jongens. Achter deze advertenties schuilen niet voor niets enorme Facebook advertentiebudgetten. Het Facebook advertentieformaat van deze voorbeelden is over het algemeen 1200 x 628 pixels of 1080 x 1080 pixels.

# Advertentievoorbeeld Mailchimp

Dit is een sterke Facebook campagne omdat:

  • In de drukke Facebook tijdlijn valt deze meteen op. De advertentie is een zogenaamde scroll stopper.
  • Meteen duidelijk wat het oplevert
Facebook advertentie Mailchimp

# Advertentievoorbeeld Google

Dit is een sterke Facebook campagne omdat:

  • De visuals versterken de boodschap van Google
Facebook advertentievoorbeeld Google

# Advertentievoorbeeld Teabox

Dit is een sterke Facebook campagne omdat:

  • Het is duidelijk wat de consument zal besparen met deze actie
  • Teabox creëert een beleving om deze actie heen
  • Er is urgentie gecreëerd
Facebook advertentie Teabox

# Advertentievoorbeeld Ikea

Dit is een sterke Facebook campagne omdat:

  • Simpel maar effectief
  • Korte leestijd
  • De keurrood in Facebook advertenties heeft vaak een grote stopkracht
Facebook advertenties ikea

# Advertentievoorbeeld Calm

Dit is een sterke Facebook campagne omdat:

  • Laat hun prijzen zien, waardoor er sneller vertrouwen ontstaat
  • Demonstreert hun product op een eenvoudige wijze
  • Duidelijke en pakkende slogan
Advertentievoorbeeld Calm

Hulp nodig bij jouw Facebook Advertentie Campagnes?

We denken graag eens met je mee