Hoe maak je een Facebook advertentie campagne?

Facebook is bijna niet meer weg te denken uit de dagelijkse routine. De een checkt haar/zijn feed en paar minuten en de ander spendeert een heel dagdeel op Facebook. Als bedrijf biedt dit ontzettend veel kansen om met betaalde advertenties haar/zijn doelgroep te bereiken. Maar hoe zet je een Facebook advertentie campagne op? Wij nemen je aan hand mee, stap voor stap leggen wij het in deze blog uit.



Het begint allemaal in Facebook Ads Manager.

Wat is Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager is de primaire tool waar adverteerders hun campagnes kunnen aanmaken en beheren:

  • Facebook campagnes maken
  • Facebook campagnes biedingen beheren
  • Advertenties opmaken
  • Doelgroepen onderzoeken en targeten
  • Resultaten analyseren
  • Optimaliseren en verbeteren advertenties
  • A/B Tests draaien

Er zijn drie manieren om toegang te krijgen tot Facebook Ads manager:

  • https://business.facebook.com/
  • Via de App (beschikbaar voor Apple en Android)
  • Via je persoonlijke Facebook Pagina, mits je beheerder bent van de desbetreffende bedrijfspagina.

Hoe word je wegwijs in Facebook Ads Manager?

De primaire omgeving van Facebook ads manager bestaat uit vier lagen/tabbladen.

Accountoverzicht: op dit niveau kun je de prestaties van al je Facebook advertentiecampagnes bekijken. Dit kun je zien als een samenvatting van al je campagnes. Handig om te weten is dat je dit kunt filteren op tijd. De resultaten van een dag, maar ook de resultaten van dag 1 tot nu.

Campagnes: dit geeft een overzicht van alle campagnes die actief en inactief zijn. Via campagnes kun je navigeren naar je advertenties.

Advertentieset: op dit niveau bepaal je de specificaties van je advertentie. Je kunt hierbij denken aan leeftijd, geslacht, woonplaats en apparaat van jouw doelgroep, maar ook het budget en interesses stel je op dit niveau in.

Advertentie: nadat je de specificaties hebt bepaald is het tijd om de advertentie op te maken. Op dit niveau is het de adcopy, dus alles wat de gebruiker ziet: tekst, afbeelding en call to action.

Facebook Ads manager biedt nog veel meer handigheden en tools, maar de vier genoemde tabbladen vormen de basis. Zodra je meer handigheid en ervaring hebt opgedaan in Facebook Business Manager raad ik je aan om te ontdekken wat Facebook ads manager nog meer biedt.

Nu je kennis hebt gemaakt met de omgeving van Facebook Ads Manager gaan we aan de slag met een Facebook advertentie campagne.

Hoe zet je een Facebook campagne op?

1. We beginnen bij het maken van een campagne. Op dit niveau kan je een naam geven aan je campagne en een doelstelling kiezen. Dit doe je door op “+maken” te klikken.

2. Vervolgens kies je een doelstelling die past bij je campagne en bevestig dit door op doorgaan te klikken.

Meer informatie over doelstellingen:

Bekendheid (merkbekendheid of bereik)
Dit soort doelstellingen wekt belangstelling voor een product of dienst. Het gaat erom potentiële klanten te vertellen wat je bedrijf relevant maakt.

Overweging (Verkeer, Engagement, App Installs, Video Views, Lead Generation, of Berichten)
Dit soort reclamedoelen zorgt ervoor dat potentiële klanten over je bedrijf gaan nadenken en meer informatie gaan vragen.

Conversie (Conversies, Catalogusverkoop, of Winkelverkeer)
Dit soort doelen moedigt doelklanten die geïnteresseerd zijn in je bedrijf aan om je product of dienst te kopen of te gebruiken.

3. Geef je campagne een naam. Een tip van ons, zorg dat je een structuur bedenkt om campagnes een naam te geven zodat je in een oog opslag weet welke advertenties achter de campagne hangen. Dus een voorbeeld: vrouwen 30+, NL, spijkerbroeken.

Advertentieset

Doelgroep

4. Bij deze stap bevind je je op advertentieset niveau. Voordat je aan de slag gaat met deze stap, is het goed om na te denken over je doelgroep. Ook als je jouw doelgroep al duidelijk in kaart hebt. Wie is je doelgroep? Wie gebruikt de product/dienst in je advertentie? Waar bevinden zij zich, randstad? Heel Nederland? In het noorden? Maar ook hoeveel budget heb je beschikbaar?

Er zijn twee manieren om een doelgroep te creëren op advertentieset niveau of je creëert een doelgroep te voren bij doelgroepbeheer. Beide opties zijn goed, beide komen op hetzelfde neer.

Dit zijn de componenten die de doelgroep vormen:

- Locaties - Richt advertenties op Facebook-gebruikers op basis van land, staat, provincie, stad, district, postcode.

- Leeftijd - advertenties richten op Facebook-gebruikers binnen een leeftijdsbereik.

- Geslacht - Richt advertenties op vrouwen, mannen of Facebook-gebruikers van alle geslachten.

- Talen - Richt advertenties op Facebook-gebruikers in specifieke talen.

- Gedetailleerde targeting: voeg Facebook-gebruikers toe aan of verwijder ze uit een doelgroep op basis van demografische gegevens, interesses of gedrag.

- Connecties - Voeg Facebook-gebruikers toe aan of verwijder ze uit je doelgroep op basis van connecties met je pagina's, apps of evenementen.

5. We zijn aangekomen bij het budget. Er zijn twee opies, looptijdbudget of dagbudget. Dagbudget is het bedrag dat je gemiddeld per dag uitgeeft, dit kan per dag enigszins afwijken. Looptijdbudget is het maximale bedrag dat mag worden uitgegeven binnen een bepaalde periode. Het grooste verschil is dus dat er bij dagbudget geen einddatum is en bij looptijdbudget dus wel.

Placement

6. Facebook adviseert elke bedrijf de automatische instellingen aan. Facebook bepaalt op basis van het algoritme waar jouw advertenties worden getoond. Dit kan een combinatie zijn van Facebook, Messenger, Instagram en audience network.

Heeft het verleden bewezen dat een van de bovenstaande plaatsingen voor jouw producten en diensten niet werken dan kun je het handmatig in stellen.

De advertentie

7. Dit deel van de advertentie is wat de Facebook gebruiker ziet. Besteed tijd aan mooie visuals en sterke copywriting, maar nooit te lang. Besteed niet al je tijd aan je eerste advertentie. Nieuwe ingevingen of aanpassingen zijn onvermijdbaar.

  • indentiteit: Selecteer de bedrijfspagina waarmee je wilt adverteren. Sommige hebben verschillende bedrijfspagina voor bepaalde landen, ook deze moet je selecteren. Als je één bedrijfspagina hebt is dit niet relevant.
  • Ad formaat: carousel, video, afbeelding of stories.
  • Media: upload het advertentiemateriaal die je wilt gebruiken. Let op: indien je meer dan 20% tekst hebt op je afbeelding of video, dan is het aanzienlijker dat je advertentie slechter zal preseteren dan tekst binnen de 20%.
  • Copywriting: rechts kun je het advertentievoorbeeld bekijken. Zo weet je wanneer tekst iets te lang is en hoe de body in zijn totaliteit eruit ziet. Vergeet niet ad tracking in te stellen middels UTM-tracking.

Meten is Weten

8. Na een aantal dagen is het aan te raden om te analyseren wat de resultaten zijn. Uiteraard is de omzet en/of leads een belangrijke raadgever maar er zijn ook andere conversies die belangrijk zijn oftewel softconversies. Hieronder heb ik een selectie gemaakt van de belangrijkste indicatoren.

(Belangrijke) algemene indicatoren: conversies, contact, CTR, kosten per klik

Engagement: reacties, likes, klikken, saver Posts

Video’s: percentage% Secondes bekeken.

Wees niet te perfectionistisch of te bang. Advertenties kun je altijd binnen een handomdraai uitzetten en/of aanpassen (tip: installeer de Facebook ads app). Uit ervaring kunnen wij zeggen dat het een proces is, zelden is het meteen raak.