Facebook-advertenties zorgen voor een gelijk speelveld voor kleine ondernemers.
Elke kleine ondernemer kan Facebook advertenties gebruiken om klanten te benaderen en zijn of haar bedrijf op te schalen. Er zijn wereldwijd meer dan 1,6 miljard mensen verbonden met kleine bedrijven via Facebook pagina’s
Maar hoeveel kosten Facebook advertenties in 2021?
Nou, dat is een lastige maar populaire Facebook advertenties vraag. Er zijn veel variabelen die een rol spelen. Afhankelijk van je eigen situatie, kunnen de kosten van je Facebook advertenties variëren tussen de €10 en €0,30 per klik.
Goed dus om een idee te krijgen van de kosten van Facebook advertenties voor je er mee van start gaat.
Hulp nodig bij jouw Facebook Strategie?
Facebook Adverteren
Hulp nodig bij het opzetten en managen van Facebook campagnes? Onze ervaren specialisten kunnen jou helpen. Wij hebben talloze klanten geholpen bij het succesvol inzetten van Facebook advertenties. Logisch dat je Facebook wilt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Facebook heeft namelijk 10.4 miljoen gebruikers in Nederland en heeft als social media platform de meeste dagelijkse gebruikers (m.u.v. WhatsApp). Met de juiste aanpak wordt je zichtbaar onder jouw doelgroep en word er een boost gegeven aan de sales.
Meer over Facebook AdverterenInstagram Adverteren
Wil je op Instagram adverteren maar je weet niet hoe? No worries, onze experts staan te popelen om aan de slag te gaan met jouw marketinguitdaging. Instagram is perfect om meer zichtbaarheid en behoefte te creëren onder jouw doelgroep. Het zou zonde zijn om dit kanaal niet te benutten. Instagram groeit hard door en heeft zijn limiet nog lang niet bereikt. Het social media platform werd vooral door jongeren gebruikt om selfies te plaatsen, maar het gebruik van Instagram onder ouderen neemt significant toe. Maak net als jouw doelgroep de overstap naar Instagram.
Meer over Instagram AdverterenSocial Media beheer
Heb je wekelijks stress over wat je nu weer moet posten op social media? Geen inspiratie en weet eigenlijk niet goed wat het nu oplevert? Wil je eigenlijk gewoon ondernemen en doe je social media er ‘een beetje bij? Of is het meisje dat social media voor je deed al weer vertrokken? Wij schieten je te hulp bij het creëren van content voor social media posts.
Meer over Social Media beheerWat kost adverteren op Facebook
Als we kijken naar een aantal bestaande studies over Facebook advertentiekosten blijkt dat deze voor de meeste sectoren ergens tussen de $0,50 (€0,42) en $2,00 (€1,68) per klik liggen. Dit komt overeen wat wij bij de meeste van onze klanten zien.
Om een beter idee de Facebook advertentiekosten, gebruiken we de resultaten van twee grote onderzoeken van deze kosten (WordStream en AdEspresso). Beide onderzoeken gebruiken voornamelijk data van Amerikaanse adverteerders, echter geven de resultaten een goed beeld van de kosten en zijn de resultaten op hoofdlijnen vergelijkbaar met wat wij bij onze Nederlandse klanten tegenkomen.
Belangrijk om te onthouden is dat alle genoemde kosten gemiddelden zijn en jouw persoonlijke situatie behoorlijk kan afwijken. Gebruik ze dus als een indicatie. Tenslotte worden de resultaten van de onderzoeken gepresenteerd in dollars. Bij een aantal benchmarks presenteren we deze ook in euro’s.
Kosten per klik (CPC)
Volgens de studie van AdEspresso daalden de gemiddelde CPC van 0,45 dollar in 2019 naar 0,39 dollar in september 2020. De daling wordt veroorzaakt door het spel van vraag en het aanbod van advertentieruimte.
Facebook heeft meer aanbod van advertentieruimte dan er wordt gevraagd. En wat gebeurt er als het aanbod groter is dan de vraag?
De prijzen voor advertenties dalen.
De uitbraak van de COVID-19 pandemie leverde veel stress op bij ondernemers. Advertentie uitgaven werden verlaagd of geheel gestopt. Om deze reden zijn de advertentiekosten van maart 2020 tot september lager geweest. We kunnen nu al wel stellen dat het gemiddelde van 2020 lager zal zijn ook al hebben we nog geen cijfers van Q4 2020.
De verwachting is dat we uitkomen in de buurt van het jaar 2017, toen de gemiddelde kosten per klik $ 0,40 was.
Als je naar dit plaatje kijkt zie je dat de omvang van de prijsschommeling veroorzaakt door de coronavirus wel meevalt.
Kosten per klik (CPC) per dag van de week
In 2020 zijn de kosten per klik (CPC) in het weekend iets goedkoper. Dit was ook in 2019 het geval.
Er is echter een interessant verschil tussen beide jaren.
Tijdens de COVID-19-piek werden de verschillen tussen de weekdagen en weekend kosten per klik (CPC) kleiner. In 2019 was het verschil in kosten-per-klik tussen weekdagen en weekenddagen soms wel tien cent. In 2020 was dat nog maar twee-drie cent.
Een logische verklaring hiervoor is dat veel mensen thuis aan het werk waren. Voor Facebook-gebruikers was het verschil tussen weekdagen en weekenden minder duidelijk.
Maar zelfs als de pandemie er niet was geweest, zou de CPC tijdens het weekend nog steeds lager zijn dan tijdens weekdagen. Nogmaals, het draait allemaal om vraag en aanbod. Het aantal adverteerders blijft bijna gelijk gedurende de week, maar het aantal actieve sociale media gebruikers neemt toe in het weekend waardoor de grootte van de advertentieruimte toeneemt en de CPC goedkoper wordt.
Kosten per klik (CPC) per campagne doelstelling
De afgelopen jaren is de CPC dus voor elke afzonderlijke campagnedoelstelling gestegen. Maar niet in 2020, zoals je misschien al had verwacht kijkend naar de trend voor dat jaar.
Voor alle verschillende campagnedoelstellingen lijken de CPC in 2020 maand na maand te dalen. Als je de CPC per campagnedoelstelling van 2019 vergelijkt met die van 2020, zul je zien dat deze over de hele linie lager is voor 2020. Elke doelstelling is dus betaalbaarder.
Als je kijkt naar de verschillen in kosten per klik voor de verschillende campagnedoelstellingen is de conclusie dat het echt belangrijk is om een duidelijke doelstelling te hebben voor je campagnes.
Je campagnedoelstelling moet worden bepaald door de fase van de verkoopfunnel waarin je potentiële klant zich bevindt. Het gebruik van de verkeerde doelstelling kan resulteren in onnodig hoge advertentiekosten. Je ziet dat de doelstellingen bereik (reach) en verkeer (impressions) de hoogste kosten per klik hebben.
Simpel gezegd, je krijgt het minste aantal mensen die doorklikken als je niet de juiste doelstellingen selecteert. Echter, als je de juiste doelstelling op het juiste moment gebruikt, zul je hoogstwaarschijnlijk goede resultaten zien. Voor jou als adverteerder goed om te zien dat de CPC voor de doelstelling conversie in 2020 al drie kwartalen op rij daalt.
Maar als je de statistieken van 2019 en 2018 in gedachten houdt, dan is een stijging in het vierde kwartaal van 2020 te verwachten. Dit is i.v.m. de feestdagen traditioneel een periode met relatief hoge CPC. Het zal echter waarschijnlijk lager zijn dan in 2019, aangezien de CPC voor conversiedoelstelling voor elk kwartaal van 2020 ongeveer 50% lager is geweest in vergelijking met 2019.
Kosten per like (CPL)
Het runnen van een campagne voor pagina likes kan waardevol zijn in bepaalde situaties; het kan je snel volgers opleveren. Zeker nu Apple met de implementatie van IOS 14 het lastiger maakt om je website bezoekers te targetten in advertenties, heeft het zin om de volgers van je Facebook pagina te vergroten. Maar het kan ook een enorme kostenpost zijn als het inefficiënt wordt gedaan.
Deze gegevens tonen de bevindingen van alle campagnes gemaakt met de Page Like doelstelling in 2019 en Q1-3 van 2020.
Kosten per Like per maand - 2019
Met zijn laagste punt in april 2020, volgt de cost-per-like een patroon dat vergelijkbaar is met dat van CPC. Hoewel de gemiddelde cost-per-like voor 2020 ($ 0,20) momenteel lager is dan het gemiddelde van 2019 ($ 0,22), en Q4 van 2020 nog moet eindigen, is het veilig om te voorspellen dat de cost-per-like stabiel zal blijven voor 2020.
De cost-per-like steeg echter van $0,16 in 2018 naar $0,22 in 2019-wat een behoorlijk verschil is.
Kosten per like per maand - 2020
Wilde je je online social proof verbeteren door meer likes op je pagina te krijgen? Nou, zelfs als je de kans hebt gemist in maart, april en mei, is er nu een kans voor je. Voor minder dan een euro zou je 5 volgers moeten kunnen scoren, wat relatief goedkoop is als je deze volgers daaropvolgend met goede campagnes kan verleiden iets bij je te kopen.
Kosten per Like per dag van de week - 2019
De kosten per Like per dag van de week is een gevaarlijke. Kijkend naar de patronen voor verschillende kwartalen van het jaar 2020, is het moeilijk om dagen te categoriseren als duur of betaalbaar. Er zijn geen duidelijke verschillen waarneembaar.
Kosten per Like per dag van de week - 2020
In Q1 2020, waren zondag, maandag, donderdag, vrijdag en zaterdag de duurste dagen, waardoor dinsdag en woensdag de meest betaalbare dagen waren om pagina likes te genereren.
In Q2 echter waren zondag, maandag en dinsdag de meest betaalbare dagen van de week. Terwijl in Q3, het weekend het meest betaalbaar lijkt te zijn als het gaat om page likes.
Het patroon is onvoorspelbaar, dus ons advies is om de optimalisatie per dag van de week aan Facebook over te laten. Het is op dit moment niet verstandig om tijd te besteden aan strategieën voor de beste dagen om de meeste pagina likes te krijgen.
Kosten per app install
Facebook Ads kunnen uitzonderlijk effectief zijn wanneer je mobiele app installs wilt verhogen. Deze gegevens zijn beperkt tot campagnes die de doelstellingen "Mobile App Installs" gebruikten in 2019 en 2020.
Kosten per app-installatie per maand - 2019
KPIs zoals cost-per-click en cost-per-like zijn belangrijk terwijl je rekening houdt met klanten die zich bovenaan of in het midden van de verkoopfunnel bevinden. Maar cost-per-install (CPI) is alleen relevant bij het targeten van de klanten die zich in de BOFU-fase (Bottom of the Funnel-fase) bevinden. Oftewel klanten die bijna overgaan tot actie en of koop.
Als mensen je applicatie installeren via Facebook-advertenties, staat dat gelijk aan het sluiten van een verkoop. Om deze reden heeft de kosten-per-installatie de neiging om een beetje duurder te zijn in vergelijking met andere KPIs.
Met de pandemie in het achterhoofd zou je verwachten dat de CPI voor 2020 veel lager is dan in 2019. Het tegendeel is echter waar. De gemiddelde CPI in 2019 was $ 1,45, maar in 2020 ging deze fors omhoog naar $ 3,40. Meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019.
Kosten per app-installatie per maand - 2020
Het is niet verrassend dat de CPI hoog was tijdens de zomer van 2019. Misschien omdat mensen de neiging hebben om tijdens de zomer de stekker uit sociale media te trekken en van de buitenlucht te genieten.
Dit kan de vraag doen toenemen en het aanbod beperken, zoals eerder uitgelegd. Maar 2020 is een beetje anders verlopen. Verrassend genoeg daalde de CPI in juli en augustus tot een laagterecord. Allereerst is het vreemd dat de CPI in de zomer zo laag was. En bovendien waren de kosten lager in vergelijking met dezelfde maanden in 2019.
Het zal interessant zijn om te volgen hoe de CPI in het vierde kwartaal van 2020 verandert. Zal het tijdens het vakantieseizoen omhoog of omlaag gaan? De tijd zal het leren. Over het algemeen zijn het de retailers die tijdens het vierde kwartaal een groot bedrag aan advertenties uitgeven. Maar met de pandemie in het achterhoofd, is het moeilijk om dit met vertrouwen te voorspellen.
Hoe werkt het veilingsysteem van Facebook advertenties?
Laten we eens kort het Facebook advertentiesysteem doorlopen in relatie tot de kosten.
Facebook Ads werken op basis van een veiling. Als Facebook gebruikers zou bombarderen met advertenties, is het waarschijnlijk dat ze de sociale media site minder vaak zouden gebruiken - wat uiteraard onwenselijk is. Daarom beperkt Facebook het aantal advertenties dat elke gebruiker te zien krijgt. Met andere woorden, er is maar beperkt advertentieruimte beschikbaar en er zijn veel bedrijven die deze ruimte willen gebruiken om groei te realiseren. Dit is de reden waarom je niet direct een advertentie plaatsing kunt kopen op Facebook. In plaats daarvan moeten adverteerders tegen elkaar opbieden om een advertentieplaatsing veilig te stellen. Simpel gezegd, wie het meeste biedt krijgt de ruimte op zijn of haar advertentie te tonen.
Wanneer je Facebook advertenties gebruikt, concurreer je niet alleen tegen bekende concurrenten uit dezelfde branche. Je concurreert tegen iedereen die een soortgelijke doelgroep wil bereiken. Bijvoorbeeld, zeg dat je herenkleding probeert te verkopen aan jonge, sportieve gezondheidsbewuste millennials in Nederland. In dit scenario concurreer je niet alleen met andere kledingmerken. Je concurreert ook met lokale sportscholen die lidmaatschappen proberen te verkopen, voedingscoaches, aanbieders van voedingssupplementen en elk ander bedrijf met dezelfde doelgroepen.
Bij het maken van uw advertentie, kunt u zien dat de grootte van uw doelgroep verandert elke keer dat u nieuwe targeting criteria toevoegt.
Factoren die de kosten van je Facebook advertenties bepalen
1. De doelgroep
Mensen met bepaalde demografische en psychografische (hobby’s, interesses) profielen kosten meer om te bereiken dan anderen. Dus als je je richt op een zeer gewilde doelgroep, zullen je Facebook-advertentie kosten hoger zijn.
Het is een simpel spel van vraag en aanbod. Als gevolg hiervan, zou je in de verleiding kunnen komen om je doelgroep heel specifiek te maken en zo de concurrentie te beperken.
Maar pas op.
Het creëren van te kleine doelgroepen kan leiden tot hogere kosten, want er zijn minder plaatsingen beschikbaar. Je doelgroep heeft uw doelgroep een aanzienlijke invloed op de prijzen van je Facebook-advertenties. Afhankelijk van je keuze voor een specifieke leeftijd, geslacht of interesse, kunt je flinke verschuivingen verwachten in je advertentie-uitgaven.
Als we kijken naar onze klanten en bestaande studies over facebook advertentiekosten zien we soms flinke verschillen. Over het algemeen is het zo dat vrouwen hogere CPC laten zien dan mannen en personen in de leeftijd van 55-65 of ouder over het algemeen hogere kosten hebben dan campagnes gericht op de leeftijd groep 25-34 jaar. Verschillen van meer dan €0,50 per klik bij dezelfde campagnes en dezelfde periode zijn niet ongebruikelijk.
Het verschil in kosten bij de verschillende leeftijdsgroepen wordt bijvoorbeeld veroorzaakt doordat Facebook veel minder gebruikers heeft tussen de 55 en 64 dan tussen de 25 en 34. Wanneer je adverteert op Facebook, kunt je je ook richten op specifieke interesses of kenmerken van de doelgroep, waaronder:
Buitenrecreatie
Meditatie
Filantropie
Voetbal
Forenzen
Etc.
Deze handige functie kan invloed hebben op hoeveel het je bedrijf kost om te adverteren op Facebook, omdat je je kunt richten op hoogwaardige kenmerken of brede interesses. Bijvoorbeeld, als je je richt op bekende muzikanten in plaats van op bekende nederlandse muzikanten, heb je een breed publiek dat voor extra kosten kan zorgen.
Terwijl kenmerken met een hoge waarde je kunnen helpen je specifieke markt te bereiken, kunnen brede interesses je doelgroep opblazen met gebruikers met een lage waarde. Aangezien deze gebruikers vaak op uw advertenties klikken, maar niet reageren op je call to actions (bijv. Shoppen of meer info), kan het targeten van deze gebruikers resulteren in een slecht presterende campagne.
Richt je campagne op de mensen die er toe doen en die de meeste waarde bieden voor je bedrijf. Je wilt niet betalen voor klikken of weergaven die nul waarde bieden als het gaat om je langetermijndoelstellingen, zoals het stimuleren van een verkoop of het genereren van een lead.
2. Budget
Je budget is de totale hoeveelheid geld die je wilt besteden aan een enkele advertentieset of campagne.
Facebook biedt twee soorten budgetten:
Dagelijks budget: Dit is het gemiddelde bedrag dat je bereid bent elke dag aan een campagne te besteden.
Looptijd budget: Dit is het bedrag dat je bereid bent te besteden gedurende de gehele campagne.
Je bod is het bedrag dat je wilt uitgeven om een advertentie te plaatsen. Als je geen bod kiest, berekent Facebook automatisch een bod op basis van je gekozen budget en de duur van je campagne.
Er twee belangrijke punten om in gedachten te houden bij het bepalen van je bod
Ten eerste zul je nooit meer betalen dan het dichtstbijzijnde bod van de concurrent + 1 cent. Dit betekent dat als u je je bod instelt op €2 en het hoogste bod van een concurrent is €1.22, jij €1.23 zult betalen voor de advertentie plaatsing.
Ten tweede, Facebook advertentiekosten kunnen veel fluctueren. Op een dag kunnen je kosten per klik (CPC) €1.23 en een week later kunnen de kosten zijn gestegen naar €3.09. Dus niet "instellen en niet meer naar omkijken". Je moet je Facebook Advertentiekosten in de gaten houden!
3. Biedstrategie
Je bod heeft dus invloed op de kosten van Facebook advertenties. Facebook biedt een aantal biedstrategieën, waaronder:
Laagste kosten strategie: Deze optie, ook bekend als automatisch bieden, helpt je bedrijf de laagst mogelijke kosten per klik of actie te realiseren. Het is gericht op een efficiënt gebruik van je budget. Daarom is dit vaak de strategie waarmee bedrijven beginnen als ze voor het eerst Facebook advertenties inzetten.
Doelkosten strategie: Deze optie, ook bekend als handmatig bieden, werkt om de door jou gewenste kosten per klik of actie te bereiken. Je kunt deze strategie alleen gebruiken voor app-installatie-, conversie-, leadgeneratie- of product catalogus verkoopcampagnes.
Afhankelijk van je biedstrategie en de hoogte van het bod, kun je hogere of lagere Facebook advertentiekosten hebben. In de meeste gevallen gaat handmatig bieden gepaard met hogere advertentiekosten, terwijl automatisch bieden de neiging heeft om het meeste uit uw budget te halen.
Voordat je beslist over een biedstrategie, is het van belang dat je begrijpt hoe de advertentieveiling op Facebook werkt. Wanneer je het algoritme achter de advertenties van Facebook begrijpt, kun je u een betere advertentiestrategie en advertentiebudget bepalen.
In een advertentieveiling beoordeelt Facebook elke bieder (en hun advertentie) met deze drie factoren:
Bod: Een bod is hoeveel je bereid bent te betalen voor een gebruiker om te interacteren met je advertentie. Je kunt bijvoorbeeld €1,50 bieden voor elke klik. Volgens Facebook is je bod een van de krachtigste middelen om de prestaties van je advertentie te verbeteren.
Geschatte interactie percentages: Je geschatte interactie percentages laten zien hoe groot de kans is dat gebruikers interactie hebben met je advertenties, zoals door op je advertentie te klikken of je app te downloaden. Voor een concurrerende advertentie heb je een hoog geschat interactie percentage nodig, wat betekent dat je een relevante advertentie voor je publiek moet maken.
Advertentie kwaliteit en relevantie: De positieve en negatieve interacties van gebruikers met je advertentie bepalen de kwaliteit en relevantie ervan. Een hoge ad kwaliteit en relevantie score kan het succes van je advertentie in veilingen verbeteren. Meer hierover verderop in dit artikel.
Als je advertentie de hoogste totale waarde (gebaseerd op de bovenstaande drie factoren) realiseert, win je de veiling. In reactie daarop toont Facebook je advertentie, in plaats van die van een concurrent, aan de persoon in je doelgroep.
Hoewel een agressief bod je totale waarde kan verhogen, verhoogt het ook je Facebook advertentiekosten. Daarom is het van belang je eerst te richten op het maken van een relevante, kwalitatief hoogwaardige advertenties. Daarna kunt je je biedstrategie en investering beoordelen.
4. Doelstelling
Wanneer je een advertentie op Facebook maakt, moet je een van de volgende hoofddoelstellingen kiezen:
Bekendheid
Overweging
Conversie
Zodra je je hoofddoel hebt gekozen, moet je een specifiek doel selecteren:
In de meeste gevallen leiden waardevollere advertentiedoelen, zoals een winkelbezoek of productaankoop, tot hogere advertentiekosten. Dat komt omdat deze acties, zoals een product aankoop, onmiddellijke waarde hebben voor bedrijven. Een verkoop uit de catalogus bijvoorbeeld, genereert onmiddellijke inkomsten voor je bedrijf.
Bij het opbouwen van je advertentiecampagne, is het echter belangrijk om rekening te houden met de waarde van de naamsbekendheid en overweging. Door potentiële klanten te bereiken in een vroege fase van de aankoopfunnel, kan hun interesse in je merk groeien en kun je ze naar een volgende fase in de funnel bewegen. Dit kan uiteindelijk tot een aankoop leiden.
Hoewel deze aankoop later plaatsvindt, biedt het je bedrijf echte en tastbare waarde. Het kan daarnaast ook je Facebook Advertentiekosten verlagen, aangezien de meeste bedrijven minder betalen voor doelen die betrekking hebben op bekendheid en overweging dan voor doelen die betrekking hebben op conversie.
Het enige verschil is de doorlooptijd voor een conversie. Met een conversie-gerelateerd doel maak je onmiddellijk contact met een gebruiker die wil kopen. Gebruikers in de bekendheid en consideration-fase zitten, hebben iets meer tijd nodig voordat ze converteren.
5. Wanneer je adverteert
De tijd van het jaar kan ook van invloed zijn op hoeveel Facebook advertenties kosten.
In de piek seizoenen (bijvoorbeeld rond de feestdagen in december),hebben bedrijven de neiging om meer te besteden aan reclame. De toegenomen vraag naar advertentieruimte resulteert in een competitieve markt, wat kan leiden tot agressieve biedingen en grotere campagnebudgetten die de kosten van adverteren op Facebook opblazen.
Een paar van de duurste dagen om te adverteren op Facebook zijn onder andere:
Sinterklaas - de dagen voor 5 december
Black Friday
Cyber Monday
Kerstmis
Oud en Nieuw
Hoewel seizoensgebonden factoren je Facebook advertentiekosten kunnen verhogen, wil je bedrijf waarschijnlijk profiteren van de toegenomen vraag van consumenten. In reactie hierop kunt je je budget verhogen voor of je advertentiestrategie doorlichten om de kwaliteit van je advertenties te verbeteren.
6. Advertentieplaatsing
Hoewel je kunt aanpassen waar je Facebook-advertentie verschijnt, raadt Facebook automatische plaatsingen aan. Facebook geeft aan op deze manier het meeste uit uw advertentie uitgaven te kunnen halen door uw advertenties te plaatsen op platforms die het meeste potentieel voor resultaten bieden.
Als je je Facebook advertentiekosten echter wilt verlagen, kun je deze functie uitschakelen. Wanneer je Automatische plaatsingen uitschakelt, kun je zelf selecteren waar je je advertentie weergeeft, of dat nu op Facebook, Instagram of het Audience Network is.We weten uit ervaring dat het experimenteren met plaatsingen veel impact kan hebben op je advertentiekosten.
Strategieën om je Facebook advertentiekosten te verlagen
1. Selecteer een meer specifieke doelgroep
Kort samengevat hoe specifieker de doelgroep hoe groter de kans dat jouw advertentie aansluit bij de behoefte van de doelgroep en bijdraagt aan jouw doelstelling. De kunst is dus om zo precies mogelijk te zijn bij het definiëren van de criteria die jouw doelgroep bepalen. Door je doelgroep te beperken, kun je de concurrentie van andere merken die advertenties plaatsen voor een vergelijkbaar publiek drastisch verminderen. Vergeet niet dat je in een biedingsoorlog zit met honderden andere merken. Je moet dus alleen bieden op mensen die je echt wilt bereiken. Dit verhoogt daarnaast ook de kans dat je gepromote content goed zal aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Het betekent dat je advertenties op maat kunt maken om mensen met specifieke demografische kenmerken, geografisch gebied en interesses aan te spreken, waardoor je de beste kans hebt om kliks te krijgen en tractie te genereren. Als je bijvoorbeeld kinderboeken wilt verkopen, kun je je richten op moeders van kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar. Dit is een vrij brede doelgroep. Waarschijnlijk haal je dan goede bereikcijfers maar het doorklik- en conversiepercentage kan tegenvallen. Dit komt waarschijnlijk omdat een publiek aangaat dat ook bij veel andere adverteerders geliefd is.
Als je in staat bent om nog een kenmerk toe te voegen, bijvoorbeeld een interesse in sport of opleidingsniveau dan maak je je doelgroep specifieker en sluit deze beter aan bij het merk, waardoor alle statistieken verbeteren. Uiteraard is dit een zoektocht naar de juiste kenmerken, maar door het opzetten van snelle experimenten kun je hier snel grote stappen zetten. Je advertenties zijn dan ook relevanter en afhankelijk van de relevantie van je advertentiekosten brengt Facebook meer of minder in rekening.
In een poging om adverteerders te belonen voor het toevoegen van waarde aan de Facebook-gebruiker, zal Facebook je advertentiekosten verlagen als je inhoud relevant is voor je doelgroep.
2. Focus op 1 duidelijke doelstelling
Wanneer je een Facebook-advertentie gaat maken, is het eerste wat je moet doen het kiezen van een doelstelling.
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je gehele advertentiecampagne in lijn is met je doelstelling.
Proberen om twee doelstellingen te combineren in één advertentie zal je niet meer opleveren voor je geld. Sterker nog, het zal vrijwel zeker je kosten verhogen
Waarom? Elke doelstelling heeft een andere functie en vereist verschillende berichten, doelgroepen, teksten en afbeeldingen.
Je moet je advertenties heel specifiek houden. Als je je richt op één doelstelling per keer, kun je ervoor zorgen dat je afbeelding, tekst, doelgroep en call-to-action de juiste doelgroep raken en converteren.
Als je je wilt richten op meer dan één doelstelling, maak dan meerdere campagnes en advertenties. Uiteindelijk zal dit je Facebook advertentiekosten verlagen.
3. Selecteer de juiste doelgroep
Elke campagne moet een aangepaste doelgroep hebben. Met andere woorden, je moet niet je hele doelgroep betrekken in elke campagne die je uitvoert. Dit zal je Facebook advertentiekosten verhogen.
Waarom? Gebruikers zitten in je verschillende stadia van het aankoopproces (je marketing funnel) en hebben dus verschillende advertentie boodschappen nodig..
Door het segmenteren van je doelgroep in secties en subsecties, zult je in staat om zeer gerichte advertenties, aanbiedingen en call to actions te creëren.
Het resultaat? Betere advertentieprestaties tegen lagere kosten.
Stel bijvoorbeeld dat je een campagne wil draaien om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten. Het zou inefficiënt zijn om deze advertenties ook te tonen aan mensen die uw Facebook bedrijfspagina al leuk vinden. In plaats daarvan kun je deze gebruikers uitsluiten en is de kans veel groter dat je doelgroep je boodschap zal begrijpen.
Facebook biedt talloze targetingopties voor doelgroepen - maak er gebruik van!
4. Stel een bodlimiet in
Dit is de eenvoudigste manier om uw Facebook-reclame kosten laag te houden, maar tegelijkertijd ook een beetje een paardenmiddel.
Als je weet dat je niet meer dan €1,00 per conversie wilt uitgeven, kun je eenvoudig je bod beperken om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt.
Het is duidelijk dat dit betekent dat je potentiële advertentieplaatsingen kunt mislopen.
Echter, als je een beperkt marketingbudget hebt en je moet een manier vinden om je Facebook kosten in toom te houden, is het aftopping van je bod een simpele en doeltreffende manier.
5. 90% Split testen
Split testing is het proces waarbij dezelfde advertentiecampagne twee keer wordt uitgevoerd met een kleine wijziging om de prestaties te testen. Zelfs als je je publiek door en door kent, kunnen kleine nuances in de gekozen afbeelding, de copy en de call to action een groot verschil maken in de resultaten na verloop van tijd.
Door verschillende combinaties van tekst en afbeeldingen te gebruiken, kun je trends in de prestaties van de advertenties ontdekken. Pak de beste elementen uit de beter presterende advertenties en laat de slechtste advertenties vallen. Deze data-gedreven manier om advertenties te maken, is de beste manier om de waarde uit je advertentiebudget te optimaliseren.
In het voorbeeld hieronder zie je Gymshark twee advertenties uitvoeren met dezelfde copywriting maar verschillende afbeeldingen.
Dit betekent dat ze de afbeelding split-testen om te zien welke het beste presteert.
Split-testing helpt je om je advertenties continu te verbeteren zodat ze beter presteren. Dit verlaagt je Facebook advertentiekosten door je rendement op investering te verbeteren.
Veel te veel adverteerders creëren een geweldige Facebook advertentiecampagne en gaan verder.
Doe dit niet.
Idealiter wil je elk onderdeel van je advertentie afzonderlijk testen, maar begin met het testen van de afbeelding in de Facebook-advertentie, gevolgd door de kop en advertentietekst. Het is fascinerend hoe alleen al het veranderen van de afbeelding een dramatisch effect kan hebben op de kosten.
Sommige bedrijven zijn erin geslaagd om hun Facebook-reclame kosten te verlagen met meer dan 50 procent alleen maar door het veranderen van de tekst! Met andere woorden, er is echt geen manier om te vertellen wat het beste werkt totdat je het probeert.
Plus, de Facebook Ads Manager maakt het gemakkelijk om een split test uit te voeren.
In het gedeelte "Verkeer" gebruik je de knop "Gesplitste test maken". Vervolgens verdeelt Facebook je budget gelijkmatig over je twee advertenties en kun je hun prestaties meten.
6. Beperk de frequentie
Facebook scoort elke advertentie op "Frequentie." De frequentie vertelt je hoe vaak dezelfde gebruiker je advertentie heeft gezien.
Als dezelfde mensen je advertentie meerdere keren zien, is er een van twee dingen aan de hand:
Je bereikt geen nieuwe mensen.
De mensen die je bereikt blijven je advertenties zien maar converteren niet
Hoe hoger je frequentie, hoe minder engagement, kliks en conversies je zult krijgen. Als gevolg daarvan, zullen je Facebook-reclame kosten stijgen.
Het is waar dat sommige mensen je advertenties een paar keer moeten zien, voordat ze klikken en tot actie overgaan. Maar voor geïnteresseerde shoppers is het 1of 2 keer zien van een advertentie voldoende.
Dus het streven is om je advertentie frequentie rond de drie of daaronder te houden.
Als je frequentiescore te hoog wordt, stop dan de advertentie tijdelijk, pas de advertentie aan of beëindig de campagne
7. Vernieuw je advertenties op tijd
Je moet je advertenties bijwerken en regelmatig nieuwe advertenties maken.
Afgezien dat dit helpt om een lage frequentie score te behouden, is het een goede gewoonte. Het maakt namelijk niet uit hoe geweldig je advertentiecampagne is, elke advertentiecampagne boet op termijn in aan impact.
Een van de meest voorkomende problemen die we zien bij onze klanten, is dat ze hun advertentie afbeeldingen niet vaak genoeg vernieuwen. Zodra ze zien dat een advertentie presteert, houden ze de frequentie ervan niet meer in de gaten, wat resulteert in advertentie moeheid, of het punt waarop het publiek al te bekend is met de advertentie. Dit zorgt ervoor dat de prestaties van advertenties sterk afnemen.
Sommige experts geven aan dat je je Facebook-advertenties elke twee weken moet vernieuwen om advertentie moeheid te voorkomen. Wij zien bij de meeste van onze klanten dat dit onhaalbaar is. Daarnaast hangt het ook af van de omvang van de doelgroep en je frequentie scores.
Vernieuwen van je advertenties betekent niet dat je elke keer vanaf nul moet beginnen.
Je kunt hetzelfde publiek houden, maar je aanbod, afbeelding en tekst veranderen. Bovendien kun je de lessen die je uit de split tests hebt gehaald, toepassen op uw nieuwe reclamecampagnes.
In de advertenties hieronder gebruiken ze dezelfde copy en call-to-action, maar hebben ze het beeldmateriaal veranderd.
8. Gebruik retargeting en remarketing
Retargeting en remarketing zijn strategieën waarmee je kunt adverteren bij mensen die al op een of andere manier met je bedrijf in aanraking zijn geweest.
- Retargeting is het tonen van advertenties aan potentiële klanten op basis van hun browser cookies (met behulp van Facebook's pixel) hierover verderop meer.
- Remarketing is het het tonen van advertenties aan potentiële klanten op basis van interacties.
Met andere woorden, als iemand je website heeft bezocht of zich heeft ingeschreven voor je mailinglijst, kunt je advertenties aan hen tonen op Facebook.
Deze mensen zijn al bekend met je merk en producten, dus er is al een basis voor sterke klantrelaties.
Als gevolg daarvan resulteert retargeting meestal in een hoger aantal klikken en conversies - en lagere Facebook-reclamekosten.
Je kunt advertenties tonen aan mensen die je Facebook-pagina leuk vinden, je volgen op Instagram, zich inschrijven voor je mailinglijst en nog veel meer.
Om dit mogelijk te maken, is het noodzakelijk om je Facebook Pixel in te stellen, wat een paar regels code zijn die je in je website invoegt om conversies bij te houden en toegang te krijgen tot gegevens over je klanten.
Het kan niet alleen bijhouden wie je klanten en bezoekers zijn tot op hun Facebook-pagina, maar het verzamelt ook gegevens zoals: Waarin zijn ze geïnteresseerd? Waar wonen ze? Hoeveel kinderen hebben ze? Hoeveel geld verdienen ze? Welke dingen hebben ze onlangs gekocht?
Het kan heel gedetailleerd worden. Je kunt niet alleen mensen retargeten die op je website zijn geweest, je kunt zelfs targeten op basis van welke acties ze hebben ondernomen. Bijvoorbeeld mensen die iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar hun aankoop nooit hebben voltooid.
Het instellen van een Facebook Pixel betekent ook dat je kunt bijhouden welke advertenties het beste presteren en meer resultaten opleveren, wat betekent dat je budget kunt gaan inzetten waar het resultaat oplevert.
9. Maak gebruik van Video
Tenslotte een advies dat zeker grote invloed heeft op het verminderen van de kosten van advertenties op Facebook: als het ook maar even mogelijk is, gebruik video!
Video is gemiddeld 10-25% van de kosten van carrousel- of enkele beeldadvertenties. We komen bij klanten voorbeelden tegen waarbij de kosten per klik gemiddeld tussen €0,15 en €0,50 liggen voor video campagnes en advertenties met één afbeelding €2,00 per klik kosten voor dezelfde doelgroep.
Voor kleinere klanten zonder budgetten om speciale videoadvertenties voor campagnes te produceren, gebruiken we vaak Facebook's eigen tools om diavoorstellingen te maken van productbeelden of afbeeldingen. Je hebt dus geen groot budget nodig om met video op Facebook te adverteren!
Waarom je moet focussen op ROI en niet op kosten
We hebben in dit artikel uitgebreid stilgestaan bij de kosten van Facebook advertenties, welke factoren deze kosten beïnvloeden en hoe je deze kosten kunt verlagen. Afsluitend een belangrijke nuancering, want als het goed is leveren al je inspanningen om Facebook advertenties te maken ook opbrengsten op!
Van belang is om te weten wat een conversie, lead of app download je oplevert. Niet alleen in termen van omzet, maar ook in termen van marge. Met andere woorden wat is de Life Time Value van jouw klanten. Want zolang de Life Time Value van je klanten hoger is dan de kosten om een klant binnen te halen (bijv. door Facebook advertenties) heb jij een werkend business model en potentieel een winstgevend bedrijf!
Dus ja, focussen op Facebook kosten is key, maar ook bij relatief hoge kosten kan het voor jou nog steeds waardevol zijn om in Facebook advertenties te investeren.