Uitgangspunt: hoge kosten met minimaal resultaat
ArtPub verzorgt creatieve groeps- en bedrijfsuitjes. Om de ingezette groei door te zetten, was ambitie om aantal leads te laten toenemen. Ze hadden zelf wat met Google Ads geëxperimenteerd, maar het resultaat was teleurstellend. Hoge kosten per click en nauwelijks resultaat. Na een scan van de lopende campagnes, zijn we aan de slag gegaan met de zoekwoorden strategie, hebben we relevante landingspagina’s ontwikkeld en campagne structuur neergezet om snel te kunnen experimenteren.
Zoekwoorden met juiste koopintentie
De oude campagnes waren gericht op algemene zoekwoorden, die veel concurrentie kennen. We hebben een uitvoerige zoekwoorden analyse uitgevoerd en gekozen voor zoekwoorden met minder concurrentie (zogenaamde longtail zoekwoorden). Daarnaast hebben we gekozen voor zoekwoorden die beter converteren door rekening te houden met de koopintentie van de klant. De advertenties en aanbod waren relevanter en effectiever.
Testen meerdere advertenties
Door opzetten van de juiste campagnestructuur hebben we snel verschillende advertenties getest. Succesvolle ads zijn verder verbeterd en opgeschaald. Verschillende extensies zijn toegevoegd. Daarnaast hebben we advertentieaanpassers toegepast om de advertenties locatie specifiek en daarmee relevanter te maken.
Wekelijks monitoren, analyse en next steps
Door verbeterde strategie, leverden de ingezette budgetten voldoende leads op om de advertentiebudgetten verder op te schalen. Dit resulteerde vervolgens weer in veel extra data, die is gebruikt om zoekwoorden uit te sluiten, biedstrategieën te verbeteren op basis van dagen van de week, mobile vs. desktop, locatie en leeftijdsgroepen.
Google Ads doorvertalen naar SEO
Door optimaliseren van de landingspagina’s leverde niet alleen Google Ads meer leads op, maar werden ook organisch meer leads gescoord. De organische positie van de verschillende landingspagina’s verbeterde sterk en ook het aantal organische leads kende daardoor een sterke groei.
Resultaat: Sterke stijging in leads en omzet
De resultaten waren verbluffend. In 6 maanden tijd nam het aantal leads toe van 100 naar meer dan 500 per maand. Daarnaast daalden ook de kosten per lead. De kwaliteit en conversie van leads naar verkoop bleef eveneens op peil, waardoor de groei in leads 1- op 1 vertaald kon worden naar groei in omzet. We zijn nog steeds voor ArtPub aan het werk en helpen ze bij managen van hun Google Ads en introductie van nieuwe events en campagnes.