Facebook ads strategie
FEMZ heeft jaren succes geboekt met name door de kracht van mond-tot-mond reclame. Maar het werd tijd om mensen online te benaderen. Na zelf wat geëxperimenteerd te hebben, zijn wij benaderd om ze te helpen. De gemiddelde kosten per lead bedroegen €85. Ons doel was om dit bedrag significant te verlagen door snelle experimenten te draaien en successen op te schalen. De uitdaging daarbij is dat FEMZ een product aanbiedt, waarbij het lastig is een specifieke doelgroep te identificeren.
We hebben de eerste 30 dagen creatieve concepten getest, waaronder lay-outvariaties en reclameteksten; we hebben 16 doelgroepen getest en verschillende strategieën voor het optimaliseren van het bod.
Verschillende persona’s en Usp’s
Op basis van een doelgroeponderzoek zijn er vijf verschillende klantpersona’s opgesteld. In dit geval zijn de klantpersona’s geen individuen maar groepen en gelegenheden. Je kunt hierbij denken aan bedrijfsuitjes, verjaardagfeesten en vrijgezellenfeesten. Vervolgens zijn er USP’s gekoppeld aan elk klantpersona. Elk persona had dus haar eigen boodschap. Op basis van de klantpersona’s zijn er doelgroepen binnen Facebook gecreëerd. In de eerste fase van de test zijn er zestien doelgroepen getest. Na 10 dagen hebben wij de best presterende doelgroepen opgeschaald en verder getest. De overige doelgroepen zijn uitgeschakeld.
Echte mensen, echte emoties.
De concurrenten van FEMZ gebruiken veel statische en gestileerde foto's. Om onderscheid te zijn en de klant te verleiden hebben wij gekozen voor gebruik van echte fotos's en video's van FEMZ workshops en events. FEMZ verkoopt een beleving en niets kan beter een beleving overbrengen dat een video. Zo kreeg de doelgroep precies te zien wat zij kunnen verwachten. Drie belangrijke pijlers die elke advertentievideo bevatte was spel & creativiteit, gezelligheid en saamhorigheid.
Bij gebruik van foto's hebben we ook gekozen voor echte foto’s van echte klanten. Foto’s met authentieke rauwe emotie. Hierdoor vielen de foto's op in de tijdlijn van mensen en werd er dus veel op geklikt. Daarnaast zorgt het gebruik van echte foto's ook voor het vergroten van social proof. Net dat ene zetje, die de klant nodig heeft.
Kosten per lead daalden met 80%
De kosten per lead waren sky high voordat we aan de slag gingen. Het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen; de kosten per lead zijn met ongeveer 80% gezakt en met hetzelfde marketingbudget is de omzet gestegen. Het begrijpen en inspelen op de doelgroep heeft het verschil gemaakt.
Ook leads genereren met Facebook Advertenties?
Plan een kennismaking met ons in.